måndag 24 september 2012

"Utan titel"

När vi hade träffats innan teatern så hade jag ingen aning om vad det var eller vad som skulle komma. Jag visste inte ens att det var en enmansföreställning förrän han gick upp där ensam och började. Hursomhelst så tycker jag att Ardalan Esmailis gjorde det hela väldigt bra och jag blev väldigt imponerad på hans bemötande med publiken, vilket starkt bidrog till teaterns helhet. Vissa av skämten kanske blev lite väl utdragna, men publiken verkade gilla det så det var väl bra. 

Jag tycker att Ardalan Esmailis mycket väl lyckas berätta historien om "sig själv" och hur de blir påverkade och hjärntvättade av skolan och regeringen i Iran och jag tycker att det var den delen som var mest intressant i hela föreställningen, för sedan när han berättade om när han och hans familj kom till Sverige och det som följde därefter kändes på något sätt redan gjort. Det finns säkert massvis av teatrar, böcker, filmer o.s.v. om situationen i Iran men för mig personligen så blev intrycket av teaterns första halva starkast. 

Jag tycker att föreställningen var väldigt intressant och jag har alltid varit intresserad av andra kulturer så jag fann det väldigt fascinerande att få höra om situationen där, deras levnadssett o.s.v. Sen tycker jag att ibland blev hans sätt att framföra i längden blev lite väl enformigt och inte så intressant med bl.a. dem repetitiva och utdragna skämten. Kort sagt tycker jag att innehållet var väldigt bra och hans sätt att förmedla det på också, men i längden blev det lite väl bort tramsat eller utdraget, åtminstone i början.




onsdag 19 september 2012

Men vad vill jag minnas

Min grupp läste och analyserade "Men vad vill jag minnas" av Mattias Alkberg på lektionen. Dikten handlar om en person uppmanar en annan person att tänka på minnen, dess betydelse i nuet, vad man väljer att minnas och vad man faktiskt minns och den fick mig verkligen att börja tänka på frågor om minnen som t.ex.  vad man egentligen minns av händelser och hur väl man minns det. Det fick mig senare också att börja vilja ta vara på minnen så att dem inte försvinner, för de gör det mycket snabbare än man vad man tror!

Det här inlägget kanske blev lite väl kort men jag missbedömde tiden och hann aldrig skriva förrän nu ikväll och nu är jag trött så om jag skriver mer nu så är risken att det blir dåligt och sluddrigt ganska stor..

måndag 10 september 2012

Hanna, Huset, Hunden

När Katarina först höll upp boken så blev jag lättad och trodde att det var en enkel, inte så djup, barnbok och inte en svår och djup roman som jag först hade förväntat mig när jag fått veta att vi skulle läsa en hel bok och sedan ha ett boksamtal om den i ett enda pass. Mitt intryck ändrades dock efter att vi läst boken.

När vi läste boken så var mina känslor om den delade. Jag tyckte, som jag tror att de flesta tyckte, att den var lite annorlunda, men jag gillade den ändå. Den påminde mig om den klassiska barnboken "Vem ska trösta Knyttet?" av Tove Jansson. Varför vet jag inte, men jag fick en liknande känsla när jag läste Hanna, Huset, Hunden som jag fick när jag läste den. Hanna, Huset, Hunden verkade hursomhelst vara lite mörk och otydlig för att vara en barnbok. Det var många saker i den som jag inte förstod och den verkade inte särskilt anpassad för barn. 

Men när vi sedan gick igenom boken tillsammans och började gå igenom vad som faktiskt fanns i boken och vad det kunde representera så började jag förstå boken mer och mer och plötsligt så hade jag fått en helt ny bild av boken. Jag tyckte att boken var en mycket genomtänkt, anpassad bok som verkligen riktade in sig till barn som växer upp och får fler och fler erfarenheter och så småningom växer upp. Jag tror även, som Jonathan sade under boksamtalet, att man måste ha ett väldigt öppet sinne, vilket barn ofta har, för att förstå den här boken och även om ett barn kanske inte skulle tolka boken exakt som vi gjorde så skulle de ändå nog kunna associera boken på andra, vettiga, sätt. 

 

onsdag 5 september 2012

The Logical Song

The Logical Song

Detta är enligt mig en av dem bästa låtarna som handlar om identitet. Det eftersom att den tar upp hur en ung man, först som ung ser världen som en vacker och utopisk plats men senare "skickas iväg för att läras vara förståndig, logisk, ansvarsfull och praktisk", vilket jag tolkar som att han lärs, eller snarare tvingas, ändra sin personlighet för att passa in i ett samhälle där han förväntas vara på ett speciellt sätt och nästan inte ens kontrollera sig själv. Trots det så väcks dessa frågor om vem han är och vad han egentligen lärt sig inom honom.

Jag tycker att denna låt väldigt bra speglar hur ens identitet påverkas av olika utomstående som egentligen inte har något med ens identitet att göra. För att när olika människor trycker ens hjärna full med massa tankar om hur vi ska tänka och om vad så är det inte konstigt att man blir förvirrad. Detta är väldigt aktivt idag, kanske mer än någonsin, med tanke på medians inflytande på alla ungdomar.



When I was young, it seemed that life was so wonderful,
a miracle, oh it was beautiful, magical.
And all the birds in the trees, well they'd be singing so happily,
joyfully, playfully watching me.
But then they send me away to teach me how to be sensible,
logical, responsible, practical.
And they showed me a world where I could be so dependable,
clinical, intellectual, cynical.

There are times when all the world's asleep,
the questions run too deep
for such a simple man.
Won't you please, please tell me what we've learned
I know it sounds absurd
but please tell me who I am.

Now watch what you say or they'll be calling you a radical,
liberal, fanatical, criminal.
Won't you sign up your name, we'd like to feel you're
acceptable, respecable, presentable, a vegtable!